我々は、無力だ

NK

まさに、遠吠えしかできないわけで。北朝鮮の核実験に対して、世界中が困ってる。
North Korea tests nuclear weapon 'as powerful as Hiroshima bomb' | World news | The Guardian

Analysts believe the North Korean leader, Kim Jong-il, hopes to use the test to shore up support from the military amid mounting speculation that he is about to name one of his three sons as his successor.

Kim, 67, appears to be re-establishing his grip on power since reportedly suffering a stroke last August. Today's test is a direct challenge to attempts by Obama to engage the North and stem the spread of nuclear weapons.

Despite promising a fresh start to bilateral relations, Obama, who denounced last month's missile launch as "a provocation," has so far failed to persuade North Korean to enter into negotiations.

専門家の分析では、金正日氏は後継者選びがうわさされている中で、この実験によって軍を掌握したいと考えているようだ。昨年の8月に卒中で倒れたとされる金氏は、再び権力を握ろうとしている。今回の実験は、オバマ氏の対話をめざし非核化を進めようとする動きに対する挑戦だ。相互的な関係を始めると約束しながら、オバマ氏は先月のミサイル発射を非難しており、北朝鮮を交渉の場につかせることに成功していない。
下にガーディアン紙にのった図を載せたんだけど、国境を接してる中国や韓国にとっての方が明らかに脅威だよね。きのうはウォンが下落しちゃったし。

北朝鮮はとにかくアメリカと直接交渉したくてたまんないだと思うんだよ。そうでなきゃ、「ブッシュ時代と変わらない」なんて非難するのはおかしい。どうにかして、今の政治体制を温存しつつ、アメリカに認めてほしい。だから真剣に相手にしてくれるだけの脅威は見せなくちゃならん、と。
日本のテレビニュースは北朝鮮の話題一色だけど、なんか上滑りな感じがする。北朝鮮政府が本当は日本なんて眼中にないことがうすうすわかっていながら、騒いでる感じ。だって、あちらのミサイルが本気で日本に着弾したら、それは同時にアメリカに対する宣戦布告にもなるのに、そんなこと誰も言わないんだもん。「日米同盟」なんだろ?違うの?
まだるっこくても、どうにかして6カ国協議を再開させる以外解決はなさげだよ。先制攻撃なんて、今絶対出来やしないことをできるみたいにいう政治家は、信用できんな。「日米同盟」をただちにやめるって言うなら、本気かもしれんけど。