イラクで働く外国人労働者

イラクの治安が改善するにつれ、出稼ぎ労働者をあっせんするブローカーが増えたそうな。そいで、国内失業率が30%もあるのに、外国人労働者に職を奪われていると反感が高まっているんだって。出稼ぎにきた人も、低賃金でこき使われてしかもパスポート取り上げられて、帰るに帰れないらしい。どこにでもある、憂鬱な光景。
Foreign Laborers in Iraq Face Personal Disenchantment and Local Resentment

A stream of migrants have poured into Iraq's soft and contracting job market in recent months, trafficked by fly-by-night labor brokers. Many, like Ananty, are swiftly disillusioned by their failure to secure a decent job or, in some cases, any job. At the same time, their presence is triggering resentment among the local population and a rash of promises by the government to stem the tide.

Iraqi officials in Baghdad and the Kurdish north say they are trying to make it harder for employers to tap into the seemingly endless supply of cheap foreign labor that many contend is deepening Iraq's unemployment crisis and driving wages down.

"Iraq will be undertaking giant projects this year and in the coming years," Labor Ministry spokesman Abdulla al-Lamie said in a recent statement. "But we will not issue licenses to companies bringing foreign laborers until the unemployment crisis in Iraq ends."

ここ数カ月、ブローカーによってイラク労働市場外国人労働者流入している。多くの労働者は、まともな仕事に就けないか仕事にさえ全く就けない。同時に、彼らの存在が住民の間で反感を買い、この現象に対処できない政府への批判を呼んでいる。イラククルド政府の高官は、失業を深刻化し給与を下げる原因となっている安価な外国人労働を取り入れることが企業に難しくなるよう努力してると語った。労働省スポークスマン、アブドラ・アルラミー氏は、「イラクはこれから大規模な開発プロジェクトに着手するが、失業が改善するまで外国人を使う企業には許可を与えない予定だ」
記事にはパン工場で働くバングラデシュ人の男性がでてるんだけど、ブローカーに5千ドル払って月400ドル(4万円くらい)の仕事があるからとやってきたのに、中間マージンやらをとられて200ドルくらいしかもらえないんだそうだ。悪徳業者は、仕事がなくなると労働者を空港や工事現場に置き去りにしていくんだって!
雇用者側は、3食住居つきなんだからいいんだとか、イラク人よりまじめでいいとか、どこかできいたことあるようなことを言ってますぜ。

よくネットでは、「○○人はひどい」みたいな国や民族と人間性を結びつけたいい方を目にするけどさ。海外のニュースをみてると、人間の性根ってのは驚くほど共通点が多いことに気付かされるよ。我々は、共通の祖先から進化したんだなーってしみじみ。
他人の中に自分と同じいやらしい部分を見ちゃうと、それを否定したくて自分にない相手の属性のせいにしがちなんだろうな。自戒自戒。