トヨタ車に乗ってたりするワタスが通りますよ

ちなみに、プリウスではないよ。昔々、父やおじは言いました。「車はトヨタが一番しっかりしてる」素直な良いこなワタスはそれを守ってはやン十年。昔三菱自動車リコール隠しで大騒ぎだった時も、トヨタはそんなことしないだろうと素朴に信じてたんだよね。ワタスの純情を返せ。
http://sankei.jp.msn.com/economy/business/100224/biz1002241045011-n1.htm
The Times & The Sunday Times

産経の記事の見出しではまるで「恥を知れ」と糾弾したのがアメリカの議員みたいですが、これを発言したのは公聴会に証人として呼ばれたロンダ・スミスさんというレクサスユーザーです。

タイムズの記事では:

Her new Lexus ES350 surged out of control on an interstate highway in October 2006, reaching speeds in excess of 100 miles per hour. She applied the brakes and changed into every available gear, including neutral and reverse, to no effect.

“I figured I was going to have to put the car into the oncoming guardrail to avoid hitting anybody else. I prayed for God to help me … I called my husband on the Bluetooth. I knew he could not help me, but I wanted to hear his voice one more time,” she said, holding back tears.

Six miles on she was eventually able to bring the car to a stop with both feet on the brake pedal.

Eddie Smith, her husband, said that when they reported to Toyota and the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), their concerns that an electronic fault may have caused the incident, they were dismissed as liars.

“Shame on you Toyota for being so greedy. Same on NHTSA for not doing your job,” Mrs Smith said.

2006年10月、スミス氏のレクサスES350は高速道路を走行中制御不能となり、時速100マイルを突破した。ブレーキをかけたり、ギアをニュートラルやバックに入れても、効果はなかった。「私は他の人にぶつけるくらいならガードレールにあたるしかないと思いました。私は神に助けを祈り、ブルートゥースで夫に呼びかけました。私を助けられないことは分かっていましたが、もう一度声を聞きたかったのです」と彼女は涙をこらえながら語った。それから6マイルほど走ったところで、両足でブレーキを踏んでなんとか止まることができた。彼女の夫のエディー・スミス氏は、二人がトヨタと国家高速交通安全局に報告し、電子機器の不具合が原因ではないかと言うと、うそつき扱いされたと発言した。「トヨタよ、その欲深さを恥じなさい。なすべきことをしなかった安全局も同罪です」とスミス氏は語った。

一部、これはアメリカ発のトヨタつぶしの陰謀だという説もあるみたいだけど、これを読んじゃうとそーでもなさげ。

Toyota has stated that media coverage of an accident in California in August that wiped out a Highway Patrol man and three members of his family, generated many of the 2,600 consumer complaints about SUA incidents reported between 2000 and 2009. But committee research suggests 1,825 complaints were made before this crash and that there was ample evidence available to both the company and to regulators of problems related to SUA incidents in Toyota vehicles before the autumn of 2008.

カリフォルニアでハイウェイパトロール隊員とその家族が亡くなった事故をメディアが取り上げたせいで、2000~09年までのアクセル制御不能事故についての苦情が増えたのだとトヨタは言ってきた。しかし検討委員会の調査によると、この事故の前にすでに1825件の苦情が寄せられており、トヨタも安全委員会も2008年秋までには問題について十分認識するだけの証拠があったと考えられる。

日本の報道だとまるでトヨタが単独で責められてるみたいだけど、議会では自動車の安全性を監視する政府組織の機能不全も問われてるんだ。あたりまえだね。

トヨタもいずれこのデータベースに載るんかな。http://shippai.jst.go.jp/fkd/Detail?id=CB0011010