国連デビューしちゃったやばい人々

うわあああやめてくれうわああ。
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20100226a4.html

GENEVA (Kyodo) Japan's record on racism has improved, but there is still room for progress, according to the U.N. Committee on the Elimination of Racial Discrimination.
〜中略
But there was also criticism of the treatment of Chinese and Korean nationals, in matters ranging from the lack of accreditation of their schools, to the necessity, at times, for them to change their names when they obtain Japanese citizenship.

The NGOs, before the review, showed the committee members a video of a group of nationalists waving flags and protesting aggressively in front of a North Korean school in Kyoto Prefecture, shouting phrases such as "This is a North Korean spy training center!"

"Why are these children guilty of what North Korea is doing?" committee member Ion Diaconu asked.

Some members of the committee also expressed concern that such schools did not receive any government funding at a time when the government is considering removing tuition fees for public high schools.

国連の人種差別撤廃委員会で、日本は改善が認められたがまだ余地があるとされた。〜中略
中国やコリアンの人々に対する扱い、とくに民族学校を学校として認めないことや日本国籍の取得時に名前の変更を求められることもあることなどについて、批判が上がった。NGO団体からは国旗を振りまわしながら京都の朝鮮学校の前で、「北朝鮮のスパイ養成施設だ!」などと激しく抗議活動をする右翼のビデオが紹介された。委員会メンバーからは「この子たちが北朝鮮の行いになぜ責任があるのか?」と疑問が上がった。他のメンバーから、政府が公立高校の無償化を検討しているのになぜこうした学校も含まれないのかと懸念が示された。



高校無償化はuniversalでないと意味ないと思うんすよ。子どもが教育を受ける権利を補助するシステムなんだからさ。「学習指導要領」にそってるどーたらいうけど、実際高校の教育内容ってすごーく幅があるのはみんな知ってのとおり。一部のエリート校みたいに難しいことを教えてるとこもあれば、小学校の内容の補修みたいなのやってるとこもあるし。それから、親や子どもがふさわしいと思う学校へ通う権利は、保障されるべきじゃん。現実問題、日本の大学への進学とか日本社会での就職を考えたら、いくら民族学校だって一般の学校とかけ離れた授業内容なんて、ありえないと思う。なんでそれをありえると思えるのか?もーそーもほどほどにするがいいさ。

民族学校には、親が日本人で日本国籍持ってて、でも言葉を学びたい、歴史を学びたいという気持ちで通ってる子だっているんだ。今回のことで、その子らが板挟みになって、どんなにいたたまれない気持ちになるかと思うと、つらいよ。それから、外国籍の子たちだって、ほとんどが生まれて育ったのも「日本」じゃん。生まれた育ったところから「お前らはいらん」と言われるのも同然のこと。そんな風な仕打ちをしたら、かえって社会への復讐心を植え付けるようなものだとは、思わないのかね。

どんな子どもでも大事にするのは、大人の責任。そーだろ?